Obserwuj mnie na...

Pretty Little Liars. Kłamczuchy - Sara Shepard



By  Ruczek     15:13  

Sara Shepard jest amerykańską pisarką najbardziej znaną dzięki serii "Pretty Little Liars" i "The Lying Games". Inspiracją do ich napisania stały się wspomnienia z czasów szkolnych. Obie serie doczekały się ekranizacji w postaci seriali. To właśnie dzięki serialowi PLL dowiedziałam się o książkach, a nie odwrotnie. Co bardziej przypadło mi do gustu? Przekonajcie się.

Grupa pięciu przyjaciółek trzyma się razem głównie ze względu na jedną z nich - Alison DiLaurentis. To z nią każda chce się przyjaźnić, a jednocześnie ma jej dosyć. Skomplikowane? Nie tak jak to, co ma nadejść.

W pewne wakacje Alison znika bez śladu. Wszyscy bezskutecznie jej szukają, aż mijają dni, tygodnie, miesiące... Życie powoli zaczyna wracać na własny tor. Ludzie coraz mniej plotkują o tej sprawie, ale tak naprawdę nikt o tym nie zapomniał. Jej przyjaciółki pamiętają. Pamiętają i czują żal i... ulgę. Chociaż żadna się do tego przed nikim nie przyzna, to cieszą się spokojem jaki zapanował po zniknięciu Ali. Jednak nie trwa on zbyt długo. Po trzech latach przychodzi czas na powrót do rzeczywistości i odkopanie kilku starych sekretów...

Emily, Aria, Hanna i Spencer rozpoczynają właśnie naukę w liceum. Emily poznaje nową koleżankę, która wprowadziła się do domy, w którym wcześniej mieszkała Alison. Aria wróciła po dwóch latach z Europy, gdzie odnalazła prawdziwą siebie. Hanna stałą się najbardziej pożądaną dziewczyną w szkole. Spencer natomiast nadal dąży do perfekcji i jest w tym coraz lepsza. Wszystkie dziewczyny zaczynają dostawać SMS-y i wiadomości e-mail od osoby, która wydaje się znać ich najpilniej strzeżone sekrety. Podpisuje się ona jako "A". Wiadomości te są dziwne budzą niepokój, jednak kiedy wszystkie uświadamiają sobie o tym, że te sekrety, poza nimi, znała tylko Alison, wszystko wydaje się być upiorne i nierzeczywiste. Jednak jak sobie z tym poradzić, jeśli stara przyjaźń się rozpadła, a przypadkowe spotkania są dość niezręczne? Dodatkowo pewnego dnia zostaje odnalezione CIAŁO twojej przyjaciółki i wszystko ponownie wywraca się do góry nogami.

Muszę przyznać, że serial bardzo przypadł mi do gusty, dlatego jak tylko dowiedziałam się o książkach to wiedziałam, że muszę je przeczytać. W końcu dostałam w swoje ręce tom pierwszy serii PLL i poddałam się jego urokowi. Pisarka świetnie radzi sobie tworząc sekrety i intrygi. Sprawnie manewruje pomiędzy bohaterkami, których losy i tajemnice poznajemy. Zostają nam przedstawione ich punkty widzenia, poznajemy je lepiej; początkowo osobno przenosimy się od jednej postaci do drugiej, później, kiedy spotykają się wszystkie razem, autorka już nie kryje przed nami myśli i odczuć pozostałych. 

Sara Shepard musiała mieć dość... ciekawe doświadczenia, skoro stworzyła taką serię. Postaci są każda inna - każda z dziewczyn ma inny charakter, marzenia, pragnienia. Inaczej patrzy na świat. Każda wydaje się bardzo realna. Sympatię czytelników może zdobyć miłość Emily, albo artystyczna dusza Arii. Natomiast zachowanie Spencer może wzbudzić złość, a zawód postępowanie Hanny. Jednakże ja każdą z nich polubiłam, chociaż nie zawsze podobają mi się ich czyny. Autorka ukazuje jak sprawa z Alison wpłynęła na jej przyjaciółki i jak je odmieniła. Niektóre przeszły diametralną zmianę a inne pogłębiły się w swoich dotychczasowych natręctwach. Warto poznać każdą z nich. 

"Kłamczuchy" otwierają serię "Pretty Little Liars", która liczy sobie już 8 wydanych tomów (premiera 9 wkrótce). Pomimo, iż oglądałam serial i znałam wydarzenia jakie będą miały miejsce w książce, to i tak czytałam ją z zapartym tchem i nim obejrzałam się, już skończyłam czytać I tom. Jak zatem pewnie się domyślacie książkę tę mogę tylko gorąco polecić! Komu? Każdemu, kto ma ochotę na rozwikłanie pilnie strzeżonych sekretów i poznanie kim jest tajemniczy/a "A". 

"Wciąż tu jestem suki. I wiem o wszystkim.
                                                                       A."*
___________
Tytuł: Kłamczuchy
Autor: Sara Shepard
Seria: Pretty Little Liars tom #1
Wydawnictwo: Otwarte/Moondrive
Liczba stron: 288
Data wydania: 2011
Książka na stronie wydawnictwa: KLIK.
___________
Pozdrawiam,
Ruczek.
___
*Sara Shepard Kłamczuchy. Pretty Little Liars, Wydawnictwo Otwarte/Moondrive, Kraków 2011, str. 276

22 komentarze:

  1. Teraz jestem rozdarta. Z książek amerykańsko-licealnych już dawno wyrosłam (mniej więcej w momencie, w którym odkryłam fantastykę), ale "Kłamczuchy" wyglądają kusząco. Może kiedyś, jak mi w łapki wpadaną, to przeczytam.;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam :) Moim zdaniem seria jest świetna, ale to też wynika z recenzji ;)

      Usuń
  2. nie wiem czemu, ale mnie w ogóle nie ciągnie do tej serii..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybym nie obejrzała najpierw serialu to po samym opisie i innych recenzjach też pewnie bym nie sięgnęła po nią, ale wiem, że to byłby ogromny błąd. Ale nie każdemu musi się spodobać. Tak czy inaczej szansę zawsze można dać i chociaż I tom przeczytać ;)

      Usuń
  3. Dosłownie kocham tą serie.
    Czekam na 9 tom i nie mogę się go już doczekać.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już niedługo będzie i 9 :) Ale czekanie na kolejne tomy zawsze się dłuży ;)

      Usuń
  4. Zgrabna recenzja! :3 Ja kocham i serię i serial! :D Jestem po 7 tomie i mogę Ci powiedzieć, że jest coraz lepiej. :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie bardzo się cieszę i już nie mogę doczekać się aż dorwę następne tomy! :) Tylko nie wiem czy z lekturą chcę przegonić wydarzenia w serialu... Możliwe, że utrzymam to na tym samym "pułapie czasowym" :D

      Usuń
  5. Może warto zaryzykować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej :) W razie czego, zawsze można po prostu nie sięgnąć po kontynuację ;)

      Usuń
  6. Muszę w końcu poznać tę serię, skoro jest tak wychwalana. Ciekawe czy mi również przypadnie do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak! Musisz! :D I koniecznie podziel się swoją opinią :)

      Usuń
  7. filmu nie oglądałam, ale mam ogromną ochotę zapoznać się z tą serią! same okładki bardzo mnie przyciągają :) moim zdaniem są świetne i bardzo w moim guście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja - okładki są przecudowne! Dobrze, że wydawnictwo nie dało oryginalnych! Tamte są raczej... odpychające. Dla mnie przynajmniej ;)

      Usuń
  8. Świetna, genialna seria. Poluję aktualnie na trzeci tom, a i serial oglądam :).

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! :) Ja na drugi tom poluję, a w księgarni wydawnictwa niestety nie ma :(
      Również pozdrawiam! :)

      Usuń
  9. Od dawna kusi mnie ta seria. Na pewno sięgnę po nią. Serial także obejrzę, bo wiele osób zachwyca się nim, zatem pewnie warto. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potwierdzam, warto :) Nie daj się zatem dłużej kusić ;)

      Usuń
  10. Czytałam i popieram opinię!

    OdpowiedzUsuń
  11. seria jest mega wciagajaca i mimo ze ogladam serial to nie wytrzymalabym bez czytania!

    wlasnie jestem w trakcie 10 czesci Uwiklane, bo na empiku juz jest dostepna ale juz nie moge doczekac sie na kolejna:)))))

    OdpowiedzUsuń
  12. kocham PLL!!
    oglądam serial ale nie wytrzymałabym do kolejnego sezonu:)
    zamówilam sobie wlaśnie 10 cześć "Uwiklane" na empiku i już przebieram nogami :P

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do zostawienia po sobie komentarza i wyrażenia własnej opinii na dany temat! :)