Obserwuj mnie na...

Nowa Ziemia - Julianna Baggott



By  Ruczek     20:46  
Julianna Baggott wydała już 17 książek, dla dzieci, młodzieży, a także dorosłych. Prowadzi zajęcia z twórczego pisania na Uniwersytecie Stanowym Florydy. Razem z mężem założyli fundację, pod nazwą Kids in Need - Books in Deed, dzięki której dzieci z ubogich rodzin otrzymują darmowe książki. "Nowa Ziemia" to pierwszy tom trylogii "Świata po Wybuchu", której prawa do ekranizacji już zostały wykupione, a ona sama została przetłumaczona na 20 języków.

"Nowa Ziemia" to książka post-apokaliptyczna, która była jedną z pierwszych, jakie przeczytałam o tej tematyce. Pressia, szesnastolatka z głową lalki zamiast dłoni, jest jedną z osób, które żyją poza Kopułą. To właśnie oni przeżyli Wybuch, jednak nie uniknęli przeróżnych połączeń, które stopiły nierozerwalnie ich ciała z przedmiotami, a nawet budynkami i żywymi elementami otoczenia. Młodzież, w wieku szesnastu lat jest zabierana przez żołnierzy OPR (Organizacja Przenajświętszej Rewolucji) i nikt nie wie, co tam na nich czeka. Dlatego też, wszyscy przed nimi uciekają. Niedługo także Pressia będzie musiała tak żyć, gdyż nieuchronnie zbliżają się jej 16-naste urodziny. Zagrożeniem dla wszystkich są także zmutowani ludzie, którzy stracili zbyt wiele ze swojego człowieczeństwa. Każdy dzień w tym okrutnym świecie to walka o przetrwanie i najlepiej jest troszczyć się tylko o siebie samego.  Co jednak, jeśli obdarzy się kogoś głębszym uczuciem?

Natomiast ludzie w Kopule pozostali "czyści", nienaruszeni. Nie znają oni prawdziwych realiów życia na zewnątrz. Nie wiedzą, jak to jest walczyć o życie każdego dnia lub mieć wtopione w plecy ptaki. Chociaż ich egzystencja nie jest wolna od przeróżnych badań i udoskonaleń ciała i psychiki, to czują się oni bezpieczni. W środku wszystko jest... sterylne. Partridge wiedzie właśnie takie życie. Pełne badań i oczekiwań na rezultaty; pełne kontroli. Jednak pewnego dnia zaczyna on wątpić w stworzony przez jego ojca obraz rzeczywistości i w poszukiwaniu odpowiedzi opuszcza Kopułę. Co go tam czeka? Czy znajdzie to, po co wyruszył? Kim okaże się dla niego Pressia? Oraz jak wygląda świat po Wybuchu? Musicie sięgnąć po lekturę tej ksiażki, aby się o tym przekonać.

Autorka stworzyła brutalną wizję świata. Wszędzie gruzowiska, skażone wody, zmutowani ludzie i zwierzęta. I w centrum tego wszystkiego sterylna, bezpieczna i tak samo podziwiana, jaki znienawidzona przez ludzi z zewnątrz, Kopuła. Julianna Baggott splotła nici intryg i wydarzeń, które powoli prowadzą nas do rozwiązania zagadki Wybuchu i powstania Kopuły. Czy to były tylko dobre kalkulacje i przezorność, dzięki czemu został stworzony wyodrębniony i bezpieczny kawałek świata? Czy może coś więcej? Czyjś bezwzględny zamysł?

Prosty język, jednak pełen nowych określeń adekwatnych do stworzonego świata, pozwala na szybkie czytania książki i jej lepsze zrozumienie. Bohaterowie mają przeszłość, która ich ukształtowała tak, a nie inaczej. Są oni realistyczni i wzbudzają sympatię. Opisane mutacje są niekiedy masakryczne w wyobrażeniu, jednak dają wiarygodniejszy opis świata przedstawionego. Fabuła przeskakuje od jednego głównego bohatera do kolejnego, co umożliwia poznanie kilku punktów postrzegania świata i opisanych wydarzeń. Każdy rozdział jest opatrzony odpowiednim imieniem, dlatego też od razu wiem, komu teraz będziemy towarzyszyć. Trzecioosobowa narracja w tym przypadku sprawdziła się znakomicie. 

Książkę przeczytałam w dość szybkim tempie i muszę przyznać, że zaskarbiła sobie ona moje uznanie. Bohaterów bardzo polubiłam i już nie mogę doczekać się ich dalszych... przygód(?). Polecam ją miłośnikom gatunku i wszystkim, ciekawym wizji przyszłości, która, miejmy nadzieję, nigdy się nie spełni. 

"Zamiast skinąć głową, pokiwałaś głową lalki, która już na zawsze stała się częścią ciebie. Kiedy jej oczy mrugnęły, ty również zamrugałaś. 
I tak było przez długi czas."
__________
Tytuł: Nowa Ziemia
Autor: Julianna Baggott
Seria: Świat po Wybuchu
Wydawnictwo: Egmont
Liczba stron: 484
Data wydania: 2012
Książka na stronie wydawnictwa: KLIK.
___________
Pozdrawiam,
Ruczek.
___
* Julianna Baggott Nowa Ziemia, Literacki Egmont, Warszawa 2012, str. 9

24 komentarze:

  1. Fajna recenzja. :) Książkę czytała i bardzo mi się podobała! :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Mi również bardzo się podobała. Książkę przeczytałam już dawno, tylko jakoś nie mogłam zabrać się za napisanie jej recenzji, ale w końcu mi się udało ;D

      Usuń
  2. Jest na pewno modnie;) Ale na jakiś czas dam sobie spokój z tego typu powieściami, chyba, że coś konkretnego przykuje moją uwagę:) Bardzo lubię, kiedy poszczególne rozdziały są pokazane z punktu widzenia innego bohatera, mam taką leciutką "manię", po "Ćpunie":)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, ostatnio pełno powieści tego typu się pojawia :)
      O "Ćpunie" nie słyszałam, ale już zrobiłam szybkie rozeznanie i wydaje się być ciekawą pozycją. Możliwe, że zapoznam się z nią bliżej :))

      Usuń
    2. Ćpuna polecam baardzo :) Ciekawa książka.

      Usuń
    3. W takim razie tym bardziej muszę się z nią zapoznać :)

      Usuń
  3. Czytałam jeszcze przed premierą dzięki portalowi nakanapie.pl :) Świetna książka. Nie mogę doczekać się drugiego tomu!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę, ja już jakiś czas po premierze, ale to oczekiwanie tylko zawyżyło mój apetyt na nią ;D I również czekam z niecierpliwością na drugi tom! Ciekawe, co tam autorka zgotuje naszym bohaterom ;)

      Usuń
  4. Bardzo chciałam poznać Nową ziemię a gdy wreszcie udało mi się ją zdobyć ... zasiliła szeregi książek, które cierpliwie czekają na półce na swoją kolej... Sama nie wiem czemu nie mogę się za nią zabrac... Dobrze że mi o niej przypomniałaś, może niedługo się doczeka ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skąd ja to znam ;) Sama mam mnóstwo takich pozycji i aż mnie w dołku skręca, że nie mam tyle czasu, aby nadrobić zaległości. Ale powolutku, jakoś wszystkie książki doczekają się na swoją kolej. Przecież nie może być inaczej... ;)

      Usuń
  5. Bardzo chcę przeczytać,ale jeszcze mi się nie udało dorwać. Pewnie i tak skończy się jak zawsze... (patrz Wasze posty z Alison2;)). Ale w planowanych na pewno ląduje!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak... my, miłośnicy książek, wszyscy mamy podobnie ;D

      Usuń
  6. Kolejna książka, którą mam w planach od dawna. Muszę ją zdobyć i przeczytać, w końcu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nową Ziemię chcę przeczytać, a z każdą nową recenzją coraz bardziej. Fajnie, że Tobie się podobała - mam nadzieję ze mi również będzie ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również mam taką nadzieję ;)

      Usuń
  8. Świetna recenzja! Książka też zresztą jest bardzo ciekawa i chwilami potrafi przerazić. Niecierpliwie czekam na kolejny tom :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) To fakt. Jak czytałam o przeróżnych mutacjach, to widok, który miałam przed oczami potrafił przerazić... I sama też czekam na ciąg dalszy! Zakończenie było wielce obiecujące ;)

      Usuń
  9. Książkę mam już dawno za sobą. Bardzo fajna i ciekawa historia:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To widzę, że się zgadzamy :)

      Usuń
  10. Książkę czytałam i bardzo mi się podobała. Autorka doskonale przedstawiła świat po apokalipsie. Podobało mi się też to, że podczas lektury bardzo łatwo było współodczuwać emocje bohaterów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak. Ja miałam wrażenie, że te wszystkie wydarzenia dotyczą także i mnie... Przedstawiony świat całkowicie mnie pochłonął. Książka świetnie napisana.

      Usuń
  11. Właśnie jestem w trakcie czytania tej powieści i jak na razie jestem nią zachwycona. :3 Chyba to będzie jedna z moich ulubionych książek. ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że Ci się podoba :) W takim razie czekam na wrażenia z lektury! ;)

      Usuń

Zachęcam do zostawienia po sobie komentarza i wyrażenia własnej opinii na dany temat! :)