Obserwuj mnie na...

Pretty Little Liars - Sara Shepard, czyli kolejna recenzja zbiorowa (tomy od 4 do 6)



By  Ruczek     15:44  

„Czy to ma być jakiś cholerny żart? Pobudka, Śpiące Królewny. W Rosewood nic nie kończy się happy endem.”*



"Niby mogę im wszystko wybaczyć, zakopać topór wojenny, wywiesić białą flagę, bla, bla, bla. Ale co z dobrą zabawą?"**



„Pamięć to dziwna rzecz. I czasem jesteśmy skazani na powtarzanie tego, o czym zapomnieliśmy.”***



"Niewiarygodne", "Zepsute", "Zabójcze", to trzy kolejne tomy serii "Pretty Little Liars". Losy czwórki przyjaciółek z części na część komplikują się coraz bardziej. Ich otoczenie zmienia się razem z ich postrzeganiem jego. Moje podejście do nich samych także uległo zmianie. Nie jestem pewna, czy niektóre z nich nadal mogę darzyć sympatią, czy tylko współczuciem. W tym poście ujawnię Wam tylko zalążek tego, co czeka Was w tomach od 4 do 6. Aby poznać wcześniejsze zapraszam do recenzji tomu pierwszego --> tutaj. oraz drugiego i trzeciego --> tutaj. 

W powyższych tomach autorka serwuje nam istną mieszankę wybuchową informacji. Początkowo poznajemy dalsze fragmenty, które mają ujawnić zabójcę Ali. Z części na część wszystko gmatwa się coraz bardziej. Cztery przyjaciółki, jak i czytelnik nie mogą być już niczego pewne. Nowe rewelacje zostają ujawniane, a kolejne tracą na ważności. I tak w kółko. Podejrzenia są przenoszone z jednej postaci na drugą. Kolejne odkrycia są coraz bardziej szokujące. Autorka wywołuje zamęt w głowie czytelnika, jednak dzięki temu dodaje całej tej sprawie smaczku.

W powyższych częściach zasmakujemy zemsty sprzed lat, złotego chłopca oskarżonego o zabójstwo, znikające martwe (czy aby na pewno?) ciało. Dowiemy się co to znaczy miłosny bajzel. Zmiana "drużyn" także wchodzi w grę, ale czy niezbyt szybko? Przecież dopiero co przyzwyczailiśmy się do pierwszej. No i czy mama, naprawdę jest mamą? To w takim razie kim ja ta niewiarygodnie podobna kobieta? A czy pewna rodzina nie skrywa czasem wariata? Czy ktoś może powstać z martwych? O ile rzeczywiście był martwy... Tyle niewiadomych, tyle pytań. Czy zyskamy na nie odpowiedzi?

Z tomu na tom główne bohaterki stają się sobie coraz bliższe, jednak nadal nie można odczuć, że ponownie naprawdę się przyjaźnią. Są bardziej zjednoczone w potrzebie, niż zaprzyjaźnione. Wiedzą, że tylko razem mogą rozwikłać tajemnicę zaginięcia ich przyjaciółki, dlatego też działają wspólnie. Jednak zdaje się, że stale jakieś elementy im umykają. Jakieś wspomnienia, wskazówki. A morderca jest tuż obok i być może czeka na dokończenie swojego dzieła...

Główne bohaterki podczas tych części wiele się nie zmieniają. Aczkolwiek można zauważyć ja zmienia się ich podejście do... wszystkiego. Niby wyciągnęły wnioski z poprzednich zdarzeń, jednak nadal nie bardzo umieją odnieść je do swojego życia. Momentami czyjaś ślepa wiara w drugą osobę może irytować, a z kolei celowe ignorowanie oczywistości doprowadza do szału, to jednak w efekcie końcowym potrafię to zrozumieć i wybaczyć. Nawet zapomnieć. Gdyż czasami ludzie wmawiają sobie pewne rzeczy, ponieważ boją zmierzyć się z prawdą.

Tak właśnie wyglądały momentami cztery przyjaciółki - głupiutkie, naiwne, nieświadome i uparcie ślepe na pewne fakty. Jednak z czasem zrozumiały, że tak żyć nie można. Zmieniły swoje zachowanie, zmieniły swoje podejście do ludzi, ale czy dzięki temu zaznały spokoju? Byłoby zbyt pięknie, nieprawdaż? Jesteście gotowi, aby poznać ciąg dalszy? Czy dla naszych kłamczuch będzie jakiś ciąg dalszy? Przekonajcie się sami. 

"Śpijcie słodko, dziewczynki. Póki jeszcze możecie.
Całuski,
A."****
__________
Tytuł: Niewiarygodne
Autor: Sara Shepard
Seria: Pretty Little Liars tom #4
Wydawnictwo: Otwarte/Moondrive
Liczba stron: 328
Data wydania: 2011
Książka na stronie wydawnictwa: KLIK.
__________
Tytuł: Zepsute
Autor: Sara Shepard
Seria: Pretty Little Liars tom #5
Wydawnictwo: Otwarte/Moondrive
Liczba stron: 320
Data wydania: 2012
Książka na stronie wydawnictwa: KLIK.
__________
Tytuł: Zabójcze
Autor: Sara Shepard
Seria: Pretty Little Liars tom #6
Wydawnictwo: Otwarte/Moondrive
Liczba stron: 328
Data wydania: 2012
Książka na stronie wydawnictwa: KLIK.
__________

Pozdrawiam, 
Ruczek
___
*Sara Shepard Pretty Little Liars. Niewiarygodne, Wydawnictwo Otwarte/Moondrive, Kraków 2011, str. 317.
**Sara Shepard Pretty Little Liars. Zepsute, Wydawnictwo Otwarte/Moondrive, Kraków 2012, str. 
***Sara Shepard Pretty Little Liars. Zabójcze, Wydawnictwo Otwarte/Moondrive, Kraków 2012, str. 8.
****Tamże, str. 

10 komentarzy:

  1. Wczoraj zaczęłam tom VII :) Bardzo lubię tę serię i cieszę się, że autorka trzyma poziom! Nie odczuwam, że to jest już siódmy tom, wręcz przeciwnie - ciągle mi mało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak samo! Ja właśnie czytam tom X i jestem ciekawa jak to wszystko się dalej potoczy ;)

      Usuń
  2. Utknęłam chyba na 4 tomie i dalej jakoś nie mogę się zebrać do przeczytania. Planuję teraz zakup pakietu w jakiejś dobrej cenie i mam nadzieję, że uda mi się przeczytać całą serię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, choćby dla 8 tomu, którego recenzja pojawi się jutro! Tam to się dopiero dzieje! :))

      Usuń
  3. może kiedyś się skusze na serię, ale jak na razie pass :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kilka dni temu skończyłam czytać 1 tom i strasznie mi się podobał *.* W tym czasie już zdążyłam przynieść z biblioteki kolejne trzy tomy, za które będę się zabierała na dniach. Mam nadzieję, że będą równie dobre, albo i lepsze od pierwszej części.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Seria zdecydowanie z każdym kolejnym tomem się rozkręca :) Mam nadzieję, że i następne części spodobają Ci się tak samo, jak 1 :)

      Usuń
  5. 8 tom najlepszy! :3 Dobre cytaty wybrałaś. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się! :) M.in. jutro będzie jego recenzja ;)
      A co do cytatów - starałam się ;D

      Usuń
  6. Jak na razie nie mam ochoty na tę serię, może w przyszłości się to zmieni:)

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do zostawienia po sobie komentarza i wyrażenia własnej opinii na dany temat! :)