Obserwuj mnie na...

Miasto Zagubionych Dusz - Cassandra Clare



By  Ruczek     15:55  

"Są wspomnienia, których czas nie wymaże (...). Wieczność nie sprawia, że zapomina się o stracie, ona tylko staje się znośniejsza."*

Cassandra Clare jest jedną z moich ulubionych pisarek. Dotychczas wydane tomy z serii "Dary Anioła" przeczytałam już kilkakrotnie, a nawet przymierzam się do przeczytania jej w oryginale. Prequel do tej serii, czyli "Diabelskie Maszyny" także podbił moje serce, a z recenzjami do dwóch pierwszych tomów możecie zapoznać się kolejno: tutaj oraz tutaj. Świat Nocnych Łowców od pierwszych stron stał się dla mnie fascynujący i pochłonął mnie bez reszty. Wiele postaci stało się mi bardzo bliskich, a na każdą kolejną książkę osadzoną w tych realiach czekam z niecierpliwością. Czy Wy, kochani Czytelnicy, daliście się już uwieść stylowi pani Clare? Czy odwiedziliście ten niesamowity świat? Mam nadzieję, że tak, a jeśli nie to dziś mam dla Was recenzję, długo przeze mnie wyczekiwanego i po dość długim czasie otrzymanego, piątego tomu "Darów Anioła" - może ona Was zachęci :)

Jace zniknął, razem z Sebastianem. Clary czuje się bezsilna i zdruzgotana. Pragnie odnaleźć Jace'a, jednak nie wie jak tego ma dokonać. Oczywiście zawsze może liczyć na pomoc Isabelle, Aleca i Simona, a także kilku pozostałych przyjaciół. Jednak musi pamiętać, że jej ukochany jest teraz połączony z jej złym bratem i nie do końca jest sobą. Dzieli z Sebastianem pragnienia, idee i... rany. Zrań jednego, drugi będzie krwawił. Zabij jednego - drugi także umrze. Clave pragnie przede wszystkim powstrzymać syna Valentine'a, nawet za cenę życia innego Łowcy. Clary, jak i reszta, nie mogą do tego dopuścić, dlatego ich działania mające na celu ratowanie przyjaciela/brata/ukochanego przybierają niebezpieczny obrót.

Czy uda im się rozdzielić demoniczną więź? Czy nowy Jace nadal kocha Clary? A czy ona będzie w stanie go kochać? Czy Sebastian jest taki, jaki się wydaje? Czy jednak gdzieś w głębi potrafi odczuwać ludzkie uczucia? Na jakie niebezpieczeństwa narażą się bohaterowie, aby pomóc tym, których kochają? I ile zasad przy tym złamią?

Autorka po raz kolejny mnie nie zawiodła. Był śmiech, strach, wstrzymywany oddech i zaparty dech - wielokrotnie! - i wszystko, czego oczekiwałam. Poznajemy kilka ciekawych faktów dotyczących przedstawionego świata oraz bohaterów. Odkrywamy ich kolejne oblicza. Odwiedzamy Żelazne Siostry - żeńskie odpowiedniczki Cichych Braci. Bliżej poznajemy złego brata Clary i mamy szansę na odkrycie tajników jego duszy. I tu właśnie zauważę ciekawy element książek pani Clare - nawet jeśli bohaterowie są źli i irytujący, to nie można ich nie lubić. Przynajmniej ja nie potrafię. W pewnym momencie czytelnik zaczyna rozumieć kierujące nimi idee i wyzbywa się wszelkiej nienawiści. Ile razy Simon mnie denerwował (w tej części zdecydowanie się poprawił), bądź Sebastian niszczył życie tym, których pokochałam, to i tak darzyłam ich pewnego rodzaju sympatią. Tutaj każdy tworzy historię, jako całość, i nie wyobrażam sobie książek bez jakiegokolwiek z tych bohaterów.

Pisarka nadal ma świetny i lekki styl. Tę książkę czyta się równie przyjemnie, co poprzednie części. Bohaterów zarysowywać nie muszę, gdyż zakładam, że przy 5 tomie są już znani czytelnikom :) Ale mówiąc krótko - idealnie dopracowani, realistyczni - mam wrażenie, że zaraz spotkam któregoś z nich na ulicy, i różni, dzięki czemu mamy prawdziwy wachlarz osobowości, które wzajemnie się uzupełniają. Poznany dotąd świat rozszerza się o kolejne ciekawe miejsca i wymiary. W tej części odwiedzimy kilka europejskich miast, przejdziemy się ulicami Paryża, bądź zasiądziemy do gondoli w Wenecji. Choć nasi bohaterowie podzielą się na dwie grupy to żadne ich działanie nam nie umknie. Autorka sprawnie przeskakuje z jednego miejsca w drugie, od jednego bohatera do drugiego. Zawsze jesteśmy tam, gdzie coś się dzieje - a dzieje się wiele. Nasi bohaterowie będą narażeni na liczne niebezpieczeństwa, pokusy i smutki, ale znajdą się także i chwile radości. Czyjeś serce zostanie złamane, czyjeś zyska nową nadzieję, a u kogoś innego może okazać się, że jednak je ma.

"Miasto Zagubionych Dusz" polecam miłośnikom pióra Cassandy Clare oraz osobom zaznajomionym z serią. Nie polecam czytać tej książki osobno, poza kolejnością, gdyż przez to można mieć problemy ze zrozumieniem opisanych tutaj zdarzeń. Cóż więcej mogę dodać. Kolejna świetna książka spod pióra jednej z moich ulubionych pisarek. Teraz pozostaje tylko czekać na ostatni tom serii, oraz ostatni tom trylogii "Diabelskich maszyn", prequelu do DA. A później? Cóż... nadchodzi seria "The Dark Artifices", która, mam nadzieję, będzie równie dobra jak pozostałe ze świata Nocnych Łowców ;)

"(...) część jego duszy jest strasznie samotna, jak najczarniejsza pustka między światami. Samotność napędza go w takim samym stopniu jak żądza władzy. I potrzeba bycia kochanym, bez zrozumienia, że na miłość trzeba zasłużyć."*

Miasto Kości | Miasto Popiołów | Miasto Szkła | Miasto Upadłych Aniołów | Miasto Zagubionych Dusz



__________

Tytuł: Miasto Zagubionych Dusz

Autor: Cassandra Clare

Seria: Dary Anioła tom #5

Wydawnictwo: MAG

Liczba stron: 556

Data wydania: 28 listopad 2012

Książka na stronie wydawnictwa: KLIK.

__________



Za możliwość poznania dalszych losów moich ukochanych bohaterów dziękuję

Pozdrawiam,
Ruczek
___
* Cassandra Clare Miasto Zagubionych Dusz, Wydawnictwo MAG, Warszawa 2012, str. 530
* Tamże, str. 540

27 komentarzy:

  1. A ja nadal twierdzę, że najlepiej by było, gdyby seria zakończyła się na Mieście Szkła. Owszem, 5 tom jest dobry (bo 4 to mnie trochę zawiódł), czyta się go świetnie, ale cóż... Wolałabym jednak trylogię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się w 100%, trylogia tak fajnie się zakończyła , a tu upppppps. Mam wrażenie , że autorka nie chciała zabijać kury, która znosiła złote jaja

      Usuń
    2. A ja jednak nie, bo dzięki temu mogłam lepiej poznać Sebastiana (którego bardzo lubię) i zmienić nastawienie do Simona. Poza tym nie zniosłabym tej niewiedzy, co stało się z Sebastianem, gdyż jego ciało zniknęło na końcu 3 tomu... No i ciekawe dzieje miłosne bohaterów. Także okropnie cieszę się z tej kontynuacji :)) Ale wiadomo, każdy może mieć inne odczucia względem tego :)

      Usuń
  2. Dostałam w grudniu pod choinę i przeczytałam w ciągu dwóch dni. Historia Clary i Jace'a jest nie tylko wciągająca, ale świetnie się ją czyta dzięki stylowi pisarki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, tak :) A najlepsze jest to, że w bonusie dostajemy także historie innych bohaterów, które są równie interesujące i nie odczuwa się tutaj, że są one mniej ważne :)

      Usuń
  3. Dopiero pierwszy tom poznałam, tak więc nie śpieszy mi się do tego. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojć, ale mam nadzieję, że jednak sięgniesz po następne ;) Warto dać tę drugą szansę :D

      Usuń
  4. Uwielbiam świat przedstawiony przez panią Clare. Seria jest jak dla mnie bardzo dobra i nie nudziłam się, ani nie zawiodłam na żadnej części ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak samo jak ja! :) Uwielbiam świat, bohaterów i ich losy. Nie można się nudzić :) A autorka świetnie sobie radzi, nawet jeśli lubi utrudniać życie swoim postaciom :D

      Usuń
  5. Absolutnie uwielbiam Cassandrę i Dary Anioła, bardzo lubię też jej inną serię, Diabelskie Maszyny. Nie mogę doczekać się ostatniego tomu Darów, przed jego premierą pewnie przeczytam poprzednie części i właściwie sama nie wiem, czy uda mi się pogodzić z myślą, że to już koniec. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak samo! Aż mnie boli serce na myśl o końcu tej przygody :( Ale ma jeszcze powstać seria "The Dark Artifices", która dzieje się niedługo po DA, zatem może i tam natkniemy się na ukochanych bohaterów :D

      Usuń
  6. Trzeciej części jeszcze nie czytałam, także zanim się za tą wezmę to minie trochę;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale najważniejsze, że jest w planach ;D Jeśli dobrze wnioskuję z Twojej wypowiedzi... :))

      Usuń
  7. Liczę na to, że w najbliższym czasie przeczytam tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam. Ja się dziwię sobie, że tek długo wytrzymałam od dnia premiery :D

      Usuń
  8. Nie czytałam żadnej książki z tej serii, więc i tym razem odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A szkoda, bo seria naprawę świetna. Może jednak kiedyś się skusisz? :)

      Usuń
  9. Jak na razie miałam jedynie okazję czytać pierwszy tom, ale i tak wpadłam po uszy :D W niegługim czasie mam zamiar zabrać się za resztę, łącznie z tą częścią :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja po przeczytaniu pierwszego tomu wiedziałam, że każdy tom serii i inne książki osadzone w tym świecie będę musiała przeczytać i zdobyć :D Także świetnie Cię rozumiem ;)

      Usuń
  10. Bardzo lubię tą serię, ale nie miałam jeszcze niestety okazji sięgnąć po tę część. Mam nadzieję, że szybko uda mi się to nadrobić, jestem strasznie ciekawa, cóż to się będzie działo. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam za to kciuki! :) Ja teraz będę ze strachem i utęsknieniem czekać na ostatni tom. Jednocześnie ciekawa dalszych losów bohaterów i zlękniona końca tej przygody. Ale wszystko kiedyś się kończy... ;)

      Usuń
  11. Przeczytałam tylko pierwszą część, zaciekawiła mnie, jednak jakoś nie wziełam sobie do serce aby przeczytać dalsze tomu, jednak pewnie to zrobię :) Recenzja ciekawa, pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze zachęcam! Seria jest naprawdę cudowna! :)
      Dziękuję i również pozdrawiam :)

      Usuń
  12. Och, "Miasto zagubionych dusz" robi wrażenie O.O Tak samo jak Twoja recenzja :D Świetna! :) Wiesz, że nawet nie zauważyłam tego, iż lubię każdego bohatera? xD Ale masz rację ;) Tak właśnie jest ^^ Pomimo paskudnego charakteru brata Clary i tak go darzę sympatią (nie wspominając o Jasie, Alecu i całej reszcie! :) ). Dołączam się do Twojego pozytywnego zdania o piątej części "Darów Anioła" ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i cieszę się, że się ze mną zgadzasz :) Właśnie chyba pierwszy raz spotkałam się z czymś takim, że jestem ciekawa dalszych losów KAŻDEGO bohatera i nikomu nie życzę źle :D Autorka wie, jak kreować postaci :))

      Usuń
  13. Uwielbiam tą serie :D Ta część jeszcze przede mną :P ( dodaje do obserwowanych )

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się :) Zachęcam do szybkie sięgnięcia po nią :))

      Usuń

Zachęcam do zostawienia po sobie komentarza i wyrażenia własnej opinii na dany temat! :)