Obserwuj mnie na...

Prochy - Ilsa J. Bick



By  Ruczek     21:46  

"Bez zmysłu węchu wspomnienia wypadają jak monety z rozdartej kieszeni, aż wreszcie przeszłość obraca się w proch (...)."*


Ilsa J. Bick to były major Sił Powietrznych USA, psychiatra dziecięcy, autorka wielu książek i laureatka licznych nagród. "Prochy" są pierwszym tomem młodzieżowej trylogii, gdzie autorka raczy czytelników brutalną fabułą i wizją dość realistycznego świata, jaki może spotkać nas w przyszłości.

Życie Alex ma wyznaczony termin ważności. Rak odebrał już jej zmysł węchu i smaku. Nie przypuszczała, że razem z ich brakiem zaczną blaknąć także wspomnienia, gdyż nic ich już nie pobudza. Już nie może sobie przypomnieć, jak wyglądali jej rodzice. Nie pamięta ich głosów. Nawet tego, jak razem spędzali czas. Wszystko to odeszło razem z węchem. Teraz pozostały jej tylko prochy obojga rodziców oraz oczekiwanie końca. Co jednak, jeśli koniec okaże się początkiem i szansą? Jeśli jeden wybuch przywróci ci nagle utracone zmysły i wspomnienia, jednak zabierze świat, jaki do tej pory się znało. Koniec jest tutaj początkiem, a początek końcem. 

Siedemnastoletnia Alex w ciągu jednego oślepiającego rozbłysku światła i przeszywającego bólu głowy, odzyskuje to co wcześniej utraciła, jednak tym samym musi pożegnać się ze światem, jaki do tej pory znała. Nikt nie jest pewien co tak naprawdę się wydarzyło w ciągu tych kilkunastu sekund, ale martwe ptaki spadające z nieba, jelenie popełniające samobójstwo i powrót utraconych, z powodu raka, zmysłów nie wróżą nic dobrego. Do tego większość nastolatków zmieniła się w... bezlitosne, żądne krwi i ludzkiego ciała potwory. Wszelka elektronika przestaje działać, ludzie starsi poumierali, a Ci, którzy pozostali przy życiu zmienili się. Alex, wraz ze spotkanymi na swojej drodze: ośmioletnią Ellie i młodym żołnierzem, Tomem, starają się odnaleźć innych, którzy ocaleli, a przy tym zachować własne życie. Nie jest to łatwe zadanie.

Czy Alex pokona napotkane na swojej drodze trudności? Czy jej serce będzie głośniejsze od rozsądku? Co doprowadziło do tajemniczego wybuchu, który przywrócił jej utracone zmysły? Czy potwór w jej głowie nadal istnieje, aby w końcu się upomnieć o jej życie? Oraz jakie tajemnice skrywa miasteczko Rule, w którym żyje część ocalałych ludzi? Czy poznane tam osoby będą sojusznikami, czy wrogami? A może wszystko zależy od obranych celów? Przekonajcie się.

Autorka wykreowała brutalny świat, pełen niebezpieczeństw i okrucieństwa. Świat, w którym przetrwanie staje się największym priorytetem, nawet kiedy trzeba zabić tych, których się kocha. Momentami ten chłodny i obrazowy opis kanibalizmu przyprawiał mnie o mdłości. Nie było to moje pierwsze spotkanie w literaturze z istotami podobnymi do zombie, jednak zdecydowanie należało do tych... obrzydliwszych. Pisarka nie łagodziła słowami sytuacji brutalnych i niesmacznych, chociaż to zdecydowanie zbyt gładkie określenie. Pokazywała świat takim, jakim widzieli go bohaterowie, przez co wydawał się on jeszcze bardziej rzeczywisty.

"Prochy" czyta się szybko i łatwo. Autorka potrafi czarować słowem i wywoływać w głowie czytelnika obrazy opisywanego świata. Pokazuje, że zna się nie tylko na broni, ale także ludzkiej psychice. Porusza tematy związane z dorastaniem, odnajdywaniem w sobie siły i determinacji oraz te, dotyczące miłości i oddania. Główna bohaterka jest człowiekiem z krwi i kości. Ma swoje lepsze i gorsze dni; często nachodzą ją wątpliwości, jednak nie poddaje się łatwo i kurczowo trzyma się nadziei, która momentami jako jedyna umożliwiała jej normalne funkcjonowanie. Takiej bohaterki nie sposób nie polubić.

Książka ta jest niesamowita, chociaż momentami równie przerażająca. Bardzo się cieszę, że ją przeczytałam i z niecierpliwością czekam na tom drugi. Jestem ciekawa co autorka przyszykuje dla nas i dla bohaterów. Zakończenie "Prochów" pozostawiło mnie siedzącą bez tchu, zatem oby następna część ukazała się u nas szybko, gdyż nie wiem czy długo w tej niewiedzy wytrzymam :) POLECAM!

"Kto nie walczy, umiera."**
_________
Tytuł: Prochy
Autor: Ilsa J. Bick
Seria: Prochy
Wydawnictwo: Amber
Liczba stron: 432
Data wydania: 2012
Książka na stronie wydawnictwa: KLIK.
_________ 

Pozdrawiam,
Ruczek
___
* Ilsa J. Bick Prochy, Amber, Warszawa 2012, str. 19
** Tamże, str. 316

13 komentarzy:

  1. Książka jest absolutnie genialna! Nadal nie mogę przestać o niej myśleć. Oby więcej tak dobrych pozycji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Koniecznie musze Prochy przeczytać, to już nie pierwsza pozytywna recenzja... Fabuła wydaje się bardzo interesująca!

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę przyznać, że nie zwracałam uwagi na tę książkę, jednak teraz mnie zachęciłaś. Niestety skoro jest to pierwsza część serii nie mogę mieć pewności o kontynuacji, a to mnie teraz coraz częściej martwi. Nuż lektura mi się spodoba, a Wyd. oleje wydawanie kolejnych tomów. Na razie się wstrzymam, ale poobserwuję tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślę, że przeczytam. Bardzo zaciekawiła mnie fabuła. A nawet gdzieś czytałam, że najłatwiej wracać do wspomnień przez zmysł węchu.

    OdpowiedzUsuń
  5. To dopiero opinia. Kochana, sądzę, że jeszcze nikt nie zachęcił mnie do przeczytania książki, tak bardzo jak Ty tą recenzją.
    "Prochy" od dawna są na mojej wirtualnej półce "do przeczytania", ale nie miałam jeszcze możliwości zapoznać się z nią. Myślę, że nie wytrzymam długo... :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi rewelacyjnie, koniecznie muszę kiedyś przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajna recenzja, jednak sama książka mnie nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Szczerze mówiąc, to w ogóle nie mam ochoty na tę powieść. Gdy czytam jej opis, wydaje mi, że jest on lekko naciągany.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo jestem jej ciekawa i aż sobie ją zamówie, a co!

    OdpowiedzUsuń
  10. Na serio świetny blog !
    Zaparszam na mój : http://modowyszpital.blogspot.com/
    Mam nadzieje , że się spodoba . Miło by było gdybyś dodała komętarz lub di obserwatorów .
    Z góry dziękuje . ♥

    OdpowiedzUsuń
  11. szczerze polecam przeczytanie tej książki, świetnie napisana i wciągająca ja poświęciłam na jej przeczytanie dosłownie weekend i już nie mogę się doczekać kolejnych tomów

    OdpowiedzUsuń
  12. Kiedy druga czesc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama chciałabym wiedzieć, ale wydaje mi się, że gdzieś kiedyś przeczytałam, że Amber nie będzie kontynuowało wydawania tej serii u nas... :(

      Usuń

Zachęcam do zostawienia po sobie komentarza i wyrażenia własnej opinii na dany temat! :)