Obserwuj mnie na...

Zła krew - Sally Green



By  Ruczek     16:28  
Sally Green to debiutująca pisarka, której pierwsza powieść, "Zła krew", już zdążyła pobić rekord Guinnessa na najczęściej tłumaczoną jeszcze przed premierą powieść debiutującego autora. Pisarka mieszka w Północno-Zachodniej Anglii, uwielbia spacerować, czytać i przyznaje, że jest uzależniona od kawy. Kolejny tom cyklu, "Half Wild", będzie miał swoją premierę prawdopodobnie w marcu przyszłego roku.

Natan Byrn jest półkodem, czyli dzieckiem przedstawicieli dobrej/białej oraz złej/czarnej magii. Jego matka była czarodziejką, tzw. białą, a jego ojciec to czarownik, tzw. czarny. W czasie, w którym urodził się nasz główny bohater Rada Białej Magii zaczęła pilniej obserwować wszystkich magicznych półkrwi, żeby upewnić się, czy nie przejdą na stronę złych czarownic i czarowników, których ci starają się pozbyć. Gdy zbliżają się siedemnaste urodziny Natana, ten wie, że musi on spotkać się ze swoim ojcem, który jest jednym z najpilniej poszukiwanych czarowników, aby móc otrzymać trzy dary i zamienić się w pełnoprawnego maga. I przeżyć. 

"To, jak myślisz i jak się zachowujesz, pokazuje, kim jesteś. Nie jesteś zły, Natanie. Nie ma w tobie ani odrobiny zła."*

Autorka stworzyła świat gdzie zwykli ludzie, zwani amagami, żyją obok świata magicznego, ale go nie dostrzegają. Pojawia się w nim wiele ciekawych konceptów związanych z magią, wchodzeniem w dorosłość czarodziei i czarowników, otrzymywaniem przez nich darów i samą istotą ich talentów, jednak autorka poskąpiła nam głębszych wytłumaczeń tych i wielu innych zjawisk. Niestety w tomie tym także nie uświadczymy zbyt dużo działania samej magii, zaklęć czy uroków, bowiem autorka skupiła się tutaj bardziej na życiowych trudnościach głównego bohatera i walce ze złem; przy czym nie wiadomo która ze stron to ta zła, a która dobra. Rada Białej Magii, jak i przedstawiciele świata magicznego, za wszelką cenę starają się patrzeć na ludzi w odcieniach czerni i bieli, widząc niektórych z tych "pomiędzy", jako zagrożenie, stosując względem nich konieczną kontrolę bądź eliminację. Jednakże sama Rada Białej Magii nie jest taka dobra i słusznie postępująca, za jaką chce uchodzić. Wiele z jej decyzji jest podyktowanych strachem przed nieznanym i w efekcie okazuje się, że są oni równie mroczni, brutalni i źli, co tzw. czarni.

Książka ta w dużej mierze skupia się na przeszłości Natana, który przybliża czytelnikowi swoje dzieciństwo, aby ten mógł jeszcze lepiej zrozumieć sytuację, a jakiej główny bohater znajduje się na samym początku książki. Tak więc fabuła powieści przeskakuje z teraźniejszości do przeszłości i z powrotem, ukazując nam Natana jako ciężko doświadczonego przez los chłopaka. Powieść ta jest momentami brutalna, pełna przemocy i krwi, jednak dzięki temu dosadniej oddaje klimat świata, w jakim przychodzi żyć głównemu bohaterowi. Od zawsze był on obserwowany, szpiegowany, pilnowany, by w końcu być poniżanym, torturowanym i wykluczonym ze społeczności, jako jej prawowity obywatel. A kiedy w końcu udaje mu się uciec od swoich oprawców jest pilnie poszukiwany przez Łowców i nigdzie nie może znaleźć pewnego schronienia. 

"Przez dwa lata trzymano mnie w klatce. Byłem bity, torturowany i izolowany od mojej rodziny. Mojej białej rodziny. Proszę mi wyjaśnić, który element tej układanki mieści się w pojęciu "dobra".**

Książkę tę czytało mi się szybko i łatwo, choć nie zrobiła ona na mnie dużego wrażenia. Jest to lekka i przyjemna lektura, jednakże nie zachwyca ani nie powala. Widać, że jest to debiut literacki i sama powieść wymagałaby jeszcze sporego dopracowania, dlatego też czytając ją miałam wrażenie, że po prostu czegoś mi w niej brakuje. Nie czytałam jej z zapartym tchem, choć okazji by po temu nie brakowało. Bohaterów polubiłam względnie, chyba odrobinę bardziej tych pobocznych niż głównych. Od samego początku fascynuje i zaciekawia ojciec głównego bohatera, o którym nie wiemy wiele, poza tym, że jest niebezpieczny, bezwzględny i bez skrupułów potrafi zamordować, nawet niewinnych ludzi. Może właśnie w tej jego tajemniczości tkwi klucz do sukcesu...

"Zła krew" może przypaść do gustu osobom, które lubią w książkach magię, choć tej autorka trochę nam poskąpiła, wyraźny podział na dobro i zło, czy bohaterów, których życie ciężko doświadcza. Pozycja ta może i nie obfituje w nagłe, przyspieszające puls zwroty akcji, ani nie sprawia, że czytelnik nie może się od niej oderwać, jednak stanowi przyjemną i lekką odskocznię na nudny wieczór. Choć pozycja ta mnie nie zachwyciła, to z chęcią sięgnę po kolejne tomy, aby poznać dalsze losy Natana, jego przyjaciół i bliskich, ale także, aby przekonać się, czy autorka rozwieje moje wątpliwości względem niektórych niejasnych dla mnie aspektów wykreowanego przez nią świata.

"- Bądź posłuszny albo zgiń.
- Bądź posłuszny albo cierp. Cierpnie to ich specjalność."
***


Zła krew | Half Wild

__________
Tytuł: Zła krew
Autor: Sally Green
Seria: Zła krew #1
Tytuł oryginału: Half Bad
Wydawnictwo: Uroboros
Liczba stron: 400
Data wydania: 10 września 2014
Książka na stronie wydawnictwa: KLIK.
__________

Pozdrawiam,
Ruczek.
____
* Sally Green, Zła krew, GW Foksal/ Uroboros, Warszawa 2014, s. 121
** Tamże, s. 218
*** Tamże, s. 274

4 komentarze:

  1. Chyba jednak sobie odpuszczę, chociaż przez chwilę miałam na tę książke ochotę... Okładka całkiem niezła, ale jakoś nie mogę się czuć przekonana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele nie stracisz, choć nie wiem jeszcze jak ta historia się rozwinie. Może ze względu na drugi tom będzie jednak warto sięgnąć i po tę pozycję. Zobaczymy... :)

      Usuń
  2. Z chęcią zapoznam się ze Złą Krwią - wydaje się dość ciekawą książka, szkoda tylko że nie zrobiła na tobie Aż Takiego wrażenia >< Dobrze, że nie ma zbyt wiele magii, bo jakoś czarodzieje i ich sprawy nigdy mnie nie fascynowały :3

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam na jej temat sporo niepochlebnych opinii, ale i tak mam zamiar sama się przekonać na własnej skórze jak to z nią jest :P. Jednak dzięki takim opinią wiem, żeby nie nastawiać się na zbyt wiele (w czym Twoja recenzja jeszcze mnie utwierdziła).

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do zostawienia po sobie komentarza i wyrażenia własnej opinii na dany temat! :)