Obserwuj mnie na...

Unicestwienie - Jeff VanderMeer



By  Ruczek     22:48  
Jeff VanderMeer poza byciem jednym z najbardziej uznawanych i lubianych pisarzy fantastyki, jest także edytorem, nauczycielem kreatywnego pisania oraz publicystą. Zdobywca takich nagród jak: Nebula Award, BSFA Award, (dwukrotnie) World Fantasy Award oraz był finalistą Hugo Award, Bram Stoker Award i innych. "Southern Reach" to jego najnowsza trylogia, której prawa do ekranizacji już zostały kupione przez wytwórnię Paramount Pictures. 


"Czemu ciągle nas tu wysyłali? Czemu ciągle tu przybywaliśmy? Tyle kłamstw, tak niewielka zdolność zmierzenia się z prawdą."*

Strefa X to tajemniczy obszar o nietypowym ekosystemie, który wzbudza wiele wątpliwości. Co jakiś czas są organizowane ekspedycje, mające na celu zbadanie tego dziwnego zjawiska. Teraz, po porażkach jakie odniosło jedenaście poprzednich grup, zostaje wysłany zespół składający się wyłącznie z kobiet. Już na samym początku tracą jedną z członkiń ich wyprawy, a im dalej, tym jeszcze gorzej. Nic zdaje się nie być tym, na co wygląda. Jakie tajemnice skrywa Strefa X? Czy tym razem uda się odkryć jej właściwości? Co jest prawdą a co kłamstwem? Jakie niebezpieczeństwa tam czekają? Komu można ufać, a komu nie? Czy można ufać samu sobie, kiedy nawet nie można w pełni polegać na własnych zmysłach? Kto wyjdzie z tego żywy?

Książka ta jest od samego początku niepokojąca. Mnogość tajemnic, niedopowiedzeń i niejasności powoduje, że czytelnika przeraża brak odpowiedzi na rodzące się w jego głowie pytania. Pozycja ta jest niezwykle osobliwa, wzbudza grozę i przekonanie, że koniec tej powieści niczego nie wyjaśni, a wręcz przeciwnie - zrodzi jeszcze więcej niepewności i pytań. Autor dodatkowo zastosował ciekawy zabieg sprowadzając narrację do pozbawionego głębszych emocji sprawozdania z zdarzeń sporządzonego przez główną bohaterkę, biolożkę. Ten niemal całkowity brak dialogów, brak imion bohaterów, niemożliwość zżycia się z nimi oraz chłodna, pozbawiona zbędnych ozdobników relacja z wyprawy do Strefy X powoduje, że całość wydaje się jeszcze bardziej niepokojąca. Czytelnik, jak i bohaterki, sam już nie wie co jest prawdą, a co kłamstwem, fałszywym tropem zostawionym przez autora. 

"Gdy za bardzo się zbliżysz do sedna tajemnicy, nie sposób się odsunąć i spojrzeć na zarys całości."**

"Unicestwienie" czyta się naprawdę szybko, a nieprzyjemny i niepokojący dreszcz nie opuszcza czytelnika ani na chwilę. Cały czas, w trakcie lektury, czułam, że coś w tym wszystkim jest bardzo niewłaściwe. Po odłożeniu książki na nowo zaczęłam wszystko analizować, wracać do konkretnych momentów, rozmyślać o co tutaj mogło chodzić. Z pewnością nie jest to książka, która pozwoli łatwo o sobie zapomnieć. Będzie ona raczej dręczyć czytelnika, dopóki nie pozna on istoty Strefy X oraz dalszych jej losów, a może i wcześniejszych... A także losów ludzi, którzy ją odwiedzili. A nie stanie się to, dopóki nie sięgnie on po kolejne tomy trylogii. Przynajmniej mam nadzieję, że wtedy wszystko stanie się zrozumiałe.

Książkę tę polecam zdecydowanie wszystkim miłośnikom dobrego science fiction, ale nie tylko - także tym, których ta książka zwyczajnie zainteresowała. Jest to pozycja, która może przypaść do gustu osobom szukającym nietuzinkowej lektury, pełnej niejasnych informacji, gdzie fabuła nie jest przewidywalna, a wręcz stanowi jedną wielką niewiadomą. Jest ona zdecydowanie warta przeczytania, gdyż dawno nie byłam tak zdezorientowana po przeczytaniu jakiejkolwiek książki, oczywiście w pozytywnym znaczeniu! Już nie mogę doczekać się, aż dostanę w swoje ręce kontynuację tej historii i uzyskam odpowiedzi na setki zadawanych sobie pytań.

"Jeśli wystarczająco długo nie dostajesz odpowiedzi, niektóre pytania mogą cię zniszczyć."***


Unicestwienie | Ujarzmienie | Ukojenie

__________
Tytuł: Unicestwienie
Autor: Jeff VanderMeer
Seria: Southern Reach #1
Tytuł oryginału: Annihilation
Wydawnictwo: Otwarte
Liczba stron: 232
Data wydania: 22 kwietnia 2014
Książka na stronie wydawnictwa: KLIK.
__________
Pozdrawiam,
Ruczek.
____
* Jeff VanderMeer Unicestwienie, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2014, s. 139-140
** Tamże, s. 154-155
*** Tamże, s. 199

10 komentarzy:

  1. Słyszałam, że ta książka jest dobra, ale mnie odstraszyła skutecznie okładka. jest okropna, a teraz żałuje bo to moje klimaty (:

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mi się okładka właśnie bardzo podoba! Moim zdaniem idealnie pasuje do książki. ;)

      I nie ma co żałować, tylko nadrabiaj! :)

      Usuń
  2. Nie lubię science fiction ale tej książki jestem naprawdę ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w planach następne części, bo książka była ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, ja nie mogę się doczekać aż dorwę się do kolejnych części. :D Tyle pytań czeka na odpowiedzi! ;)

      Usuń
  4. Mmmm... lubię takie pozycje. To są książki, o których strach myśleć!

    OdpowiedzUsuń
  5. Nietuzinkowe lektury zawsze mile widziane :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakoś nie ciągnie mnie do tej serii, sama nie wiem dlaczego. Ale jeśli kiedyś wpadnie mi w ręce, na pewno dam jej szansę! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Intryguje mnie ta książka, choć z jakiegoś powodu cały czas gdzieś mi umyka. Okładka mnie odstrasza, to jedno... Ale też trochę się jej boje. Zobaczymy, jestem pewna, że w końcu do mnie trafi :D

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do zostawienia po sobie komentarza i wyrażenia własnej opinii na dany temat! :)